جهان

سینمای هند از اسطوره و افسانه بر انسان متمرکز شده است

سینمای هند

سینمای هند از اسطوره و افسانه بر انسان متمرکز شده است.

سینمای هند در گذر زمان

منتقد سینما گفت: این حقیقت  را باید پذیرفت که سینمای هند از اسطوره و افسانه به سمت انسان حرکت کرده است و نقطه تمرکز جریانی از سینمای مدرن هندوستان، دیگر افسانه و عملیات محیرالعقول نیست، بلکه انسان و بزنگاه‌های زندگی روزمره است.

برگزاری برنامه نقد فیلم در سالن زنده یاد عباس کیارستمی

برنامه «یک فیلم، یک گفت‌وگو» با نمایش و نقد فیلم سینمایی «عکس» ساخته «ریتیش باترا» از فیلم‌های موج نوی سینمای هند، شامگاه پنجشنبه ۲۱ آذر در سالن زنده‌یاد عباس کیارستمی بنیاد سینمایی فارابی برگزار شد.

گفته های مرسده مقیمی در برگزاری این مراسم

به گزارش ایرنا از روابط عمومی بنیاد سینمایی فارابی، در ابتدای این نشست «مرسده مقیمی» کارشناس-مجری با اشاره به ضرورت‌ پرداختن به موج نوی سینمای هند، ضمن تشکر از تلاش‌های بنیاد سینمایی فارابی در برپایی این برنامه، به نقش «سامان کیانی» در ترجمه آثار متاخر سینمای هند اشاره کرد و شناساندن این فیلم‌ها را محصول فعالیت او دانست.

مسیرهای درک فیلم هندی

«کیانی» افزود: اگر کسی جامعه هند را نشناسد، شاید «عکس» خیلی برایش قابل درک نباشد. مسیرهای درک فیلم از اختلاف طبقاتی همچنان پررنگ و بُعد تجارت‌گونه ازدواج می‌آید که شاید وقوع آن در عصر کنونی دور از ذهن باشد اما هست و اتفاق می‌افتد.

تغییر مسیر محتوای فیلم های هندی

او خاطرنشان کرد: همه این‌ها در این سینما بوده و ارزشمند است و بد نیست اما در سینمای هند، این سیر تطور طی شده و حالا با فیلم‌هایی روبه‌رو هستیم که روی انسان متمرکز هستند و تاریخ و جامعه و مردم‌شناسی خود را از زاویه امروز مطلق و واقعیات و هنجارهای الزامی و بایدها و نبایدهای زندگی روزمره پردازش می‌کنند.

تفاوت سینمای هند با ایران

شجری‌کهن در بخشی دیگر ضمن پاسخ‌گویی به پرسشی درباره اغراق‌های سینمای هند که از آن به «هندی‌بازی» تعبیر می‌شود، گفت: شاید جریان موج نوی سینمای هند به سمتی برود که هندی‌بازی در آن نباشد اما من می‌گویم هندی‌بازی سست و بی‌پایه و صرفا تجاری که مثل سینمای ما چهار واسطه بنشینند و بگویند کار عجیبی بکنیم که فلان فیلم بفروشد، نیست. چرا که در آن سینما، این اغراق از ریشه‌ها می‌آید.

تغییرات تکنولوژی و تاثیر آن در سینمابی هند

او در ادامه گفت: اگر تعداد عاشقانه‌هایی که در طول سال در این سینما ساخته می‌شود خیلی پایین‌تر از قبل است، بخشی از آن نتیجه تغییرات تکنولوژیک است و این امکان داده شده تا فیلمسازها بتوانند بدون فروکاست ایده‌ها و خیال‌پردازی هایشان را سینمایی کنند.

تبدیل افسانه به واقعیت

او در نتیجه‌گیری سخنان خود گفت: موج نوی سینمای هند، جریان اصلی حاکم بر سینمای هند نیست اما حامل شناسه‌هایی است که در آن، تعادل خیال و واقعیت به سمت واقعیت و تعادل افسانه و انسان به سمت انسان حرکت می‌کند.

عشق مردم هند به سینما

وی در بخش پایانی گفت: عشق مردم هند به سینما عجیب است و تاثیرش هم زیاد است. بعد از ماجراهای ۱۴ سپتامبر در این کشور، سینما توانست روی قانون اساسی هند هم اثر بگذارد و این قدرت سینما و مخاطب سینما در این کشور را می‌رساند. تفاوتی که هست این است که مردم هند هم سینمای جدی را می‌خواهند و هم سینمای سرگرم‌کننده را دنبال می‌کنند و خواهان فیلم‌هایی از همه ژانرها هستند.

 

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 × یک =

همچنین ببینید

بستن
دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن