جهانگردشگری

کدام ایرلاین‌ها از شیوع ویروس مرگبار بیشتر ضرر می‌کنند؟

ویروس کرونا

کدام ایرلاین‌ها از شیوع ویروس مرگبار بیشتر ضرر می‌کنند؟

مهار آسیب های احتمالی از این ویروس

شرکت‌های هواپیمایی در تلاش برای یافتن راه‌هایی به منظور مهار آسیب‌های احتمالی ناشی از شیوع ویروس کرونا و اجتناب از مواجهه با فاجعه تشکیلاتی هستند.

احتمال به فلاکت رسیدن ایرلاین‌ها در آسیا

آلن جویس، مدیرعامل شرکت هواپیمایی کانتاس ایرویز اظهار کرده که شیوع این ویروس که از شهر ووهان چین آغاز شد، ممکن است برخی از ایرلاین‌ها در آسیا را به فلاکت بکشاند. ایرلاین‌های متعددی ممکن است قادر نباشند به فعالیت ادامه دهند. این وضعیت اصل بقای بهترین‌هاست.

ایرلاین‌های آسیا خوشحال از بابت حذف رقیبان ضعیف

این اتفاق ممکن است باعث شود کانتاس که در شاخص ایرلاین‌های آسیا – اقیانوسیه بلومبرگ در سال گذشته بهترین عملکرد را داشته است، با خوشحالی شاهد حذف رقیبان ضعیفش باشد. از سوی دیگر دشوار است به شرکت بزرگی اشاره کرد که به شکل ملموسی نسبت به اوضاع جاری نگران باشد.

صنعت هواپیمایی همواره در آستانه سودآوری

اگرچه صنعت هواپیمایی همواره در آستانه سودآوری بوده اما یکی از دلایل اصلی این بوده است که بسیاری از شرکت‌های هواپیمایی تحت کنترل سهامدارانی قرار دارند که همواره حواسشان است کسب و کارشان از شرایط دشوار به سلامت عبور کند.

تجربه اپیدمی سارس

تاثیر اپیدمی جدید احتمالا شدید خواهد بود. طبق گزارش انجمن بین‌المللی حمل و نقل هوایی (یاتا)، در سال ۲۰۰۳ اپیدمی سارس باعث شد شرکتهای هواپیمایی آسیا-اقیانوسیه شش میلیارد دلار در درآمد ضرر کرده و هشت درصد از ترافیک هوایی خود را از دست بدهند.

بیماری زمسانی به نام کرونا

البته ممکن است تاثیر این اپیدمی موقتی و کوتاه باشد. ویروسهای کرونا، بیماریهای زمستانی هستند که تا اواخر بهار دیگری خبری از آنها نیست. اگر تدابیر کنترل کننده به خوبی و به شکل موثری اجرا شوند، روند بهبود سریعتر روی می‌دهد.

تاثیر این بیماری بر گردشگری

اگر به تجربه سارس نگاه کنیم، شیوع اپیدمی افزایش تقاضا از سوی گردشگران و مسافران بیزنسی را محدود می‌کند. همچنین این حقیقت مطرح است که مردم در سراسر جهان در واکنش به شیوع یک ویروس در چین یکباره دست از سفر نمی‌کشند و احتمالا در بسیاری از کشورها گردشگران ترجیح خواهند داد به مقاصد نزدیکتری سفر کنند. این امر به نفع پروازهای داخلی خواهد بود که نسبت به پروازهای بین المللی طولانی مدت ایرلاین‌ها سودآورتر می‌شوند.

اپیدمی جدید یک مشکل داخلی و منطقه‌ای است

بازار چین بسته مانده است. حدود دو سوم از ترافیک هوایی که به فرودگاههای چین می‌رود توسط شرکتهای چینی یا شرکت “کاتای پسیفیک ایرویز” در هنگ کنگ انجام می‌شود. ترافیک شرکتهای دیگر از مبدا یا به مقصد چین تنها حدود ۵.۷ درصد از بازار جهانی را تشکیل می‌دهد و بنابراین شرکتهای چینی بزرگترین شوک مالی را متحمل خواهند شد.

تایلند مقصد اصلی گردشگران چینی

در تایلند که مقصد اصلی گردشگران چینی است، چهار شرکت هواپیمایی با رقابت شدیدی روبرو هستند که درآمد حاصل از پروازهای مسافربری آنها را کمتر از هزینه‌های عملیاتی کرده و باعث شده این شرکتها حدود سه چهارم از سرمایه بازارشان را در سه سال و نیم گذشته از دست بدهند. هر چهار شرکت نتوانسته‌اند از محل درآمدی که داشته‌اند بهره بپردازند و تنها شرکت “تای ایرویز اینترنشنال” می‌تواند جریان نقدی آزاد مثبت داشته باشد.

حمایت مالی از شرکت های هواپیمایی

بر اساس گزارش بلومبرگ، در چین هم وضعیت مشابهی دیده می‌شود. تنها “ایرچاینا” همواره جریان نقدینگی آزاد مثبت داشته است و سایر شرکتهای هواپیمایی هم از حمایت مالی برخوردارند و دغدغه‌ای بابت مذاکره قریب الوقوع با طلبکاران ندارند.

 

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

20 − 1 =

همچنین ببینید

بستن
دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن