فعالان به فکر گردشگری ایران بعد از شکست کرونا باشند

برنامه ریزی برای روزهای بعد کرونا
حالا که شیوع کرونا باعث تعطیلی فعالیت های گردشگری شده است، بهترین فرصت برای فعالان این صنعت است که از خلوت روزهای قرنطینه استفاده کنند و برای روزهای بعد از کرونا برنامه ریزی کنند.
چگونگی جلب اعتماد در دوران بعد کرونا
در حال حاضرسوال اصلی آن است که با تبلیغات منفی درباره کرونا چطور در دوران پساکرونا باز هم ایران را به عنوان مقصد گردشگری در بازارهای خارجی تبلیغ کرده و اعتماد گردشگران را جذب کنیم؟
حضور دوباره ایران در بازارهای بین المللی
محمدابراهیم لاریجانی مدیرکل دفتر بازاریابی و تبلیغات گردشگری درباره چالش تأثیر منفی انتشار اخبار ناگوار کرونایی روی صنعت گردشگری به خبرنگار مهر گفت: اکنون ویروس کرونا وارد ایران شده و افراد زیادی یا از روی ترس یا دلسوزی و یا جو روانی رسانههای خارجی و یا حتی از روی اطلاعات غلط مشغول مخدوش کردن نام ایران هستند و مدام درباره اینکه چه کمبودهایی در ایران وجود دارد و یا اینکه در کجا چه اتفاق ناگواری افتاده است و یا اینکه بیمارستانهای ما با کمبود امکانات دچار هستند و … صحبت میشود. غافل از اینکه چند ماه دیگر کرونا از بین میرود و ایران دوباره میخواهد در بازارهای بین المللی حضور پیدا کند.
چگونگی جذب گردشگر در دوران پساکرونا
وی گفت: ما باید به این موضوع فکر کنیم که بعد از کرونا چطور میخواهیم گردشگر جذب کنیم آیا با این جوسازیها، دنیا حرف ما را میشنود؟ زمانی که میگوئیم ایرلاینها آلوده به ویروس هستند و یا هتلهای ما استانداردهای بهداشتی را رعایت نمیکنند یا سیستمهای نظامی و مترو و بهداشت و امکانات بیمارستانی خود را زیر سوال می بریم آیا به این فکر نمیکنیم که گردشگر پس از این دوره چطور اعتماد کرده و به ایران بیاید؟
تخریب ایران به عنوان مقصد گردشگری
لاریجانی در ادامه گفت: از مردم در این زمینه توقعی نیست چون شاید آگاهی لازم را ندارند اما چرا فعالان گردشگری که بر روی تأثیر این اخبار واقف هستند، به آن دامن میزنند آیا آنها نمیدانند که در پساکرونا ما باید به نمایشگاههای خارجی برویم و درباره جذب گردشگر تبلیغ کنیم آن زمان چطور دوباره برای گردشگران خارجی تصویر سازی کنیم؟ با این اقدامات ما در حال تخریب ایران به عنوان مقصد گردشگری هستیم.
بهداشت و امنیت دغدغه ذهن گردشگر
لاریجانی با تاکید بر اینکه در حال تخریب برند مقصد هستیم گفت: بهداشت، امنیت و هتل و … برند مقصد را در ذهن گردشگر شکل میدهد، ما چه بلایی سر این برند گردشگری میآوریم.
تلاش بابت حفظ برند گردشگری ایران
فعالان گردشگری به گونهای صحبت میکنند که انگار قرار نیست تا دو ماه دیگر وارد چرخه گردشگری شوند. ما میخواهیم توراپراتورها و اساتید دانشگاهی و اندیشمندان به کمک بیایند و درباره لزوم حفظ برند مقصد بگویند که از الان باید چه کار کرد.
ساخت بیمارستان در ده روز در چین
وی افزود: زمانیکه در چین کرونا شیوع پیدا کرد، آن چیزی که چینیها به دنیا مخابره کردند ساخت بیمارستان در ده روز بود. این همان چیزی است که در ذهن مردم شکل گرفته است.
مخابره اخبار خوی از ایران به دنبا
باید بررسی کرد که آنها در اوج ضعف و بحران چه چیزی را به دنیا مخابره میکنند ما چرا این کار را انجام ندهیم؟ چرا هیچ کسی نگفت که ایران در ۲۰ روز چند هزار ایرانی را پایش کرد و یا چه امکاناتی را به کار گرفت تا افراد بتوانند یک تست اولیه از وضعیت خود بگیرند و یا اینکه چه نرم افزارهایی به وجود آمد تا بررسی شود آیا کسی نیاز دارد به بیمارستان برود یا نه. ما چرا اخبار و اتفاقات خوب را به دنیا مخابره نکنیم؟
تبلیغات سایر کشور در مهار ویروس کرونا
مدیرکل بازاریابی و تبلیغات گردشگری ادامه داد: کشورهای دیگر اگرچه با کرونا درگیر هستند اما روی این موضوع تاکید و تبلیغ میکنند که در حال ضدعفونی کردن مراکز هستند و یا چه آموزشهایی را میدهند و یا اینکه هواپیماها چطور ضدعفونی میشوند.
تلاش جذب گردشگر کشورهای دیگر برای بعد کرونا
لاریجانی گفت: هتلهای بلژیک اعلام کردهاند که از دوران کرونا برای ارتقای کیفیت اتاقهای خود استفاده میکنیم یا ترکیه اعلام کرد که از این فرصت درباره رفع نواقص گردشگری بهره می بریم حتی اگر این کارها را انجام ندهند اما به دنیا آن را اعلام میکنند ولی ما داریم در این مدت چه کار میکنیم؟
برنامه ریزی در دوران پساکرونا
باید از الان برنامه ریزی کرد که در چه نمایشگاههایی و چطور شرکت کنیم و یا اینکه رایزنان ایران باید چه کار کنند. از ۵ فروردین در صورتی که ادارات باز شود؛ آمادگی کامل داریم درباره پساکرونا برنامه ریزی کنیم.
جوابگویی به گردشگران به مشکلات هتل و هواپیما
الان همان تصویر منفی که از ایران بابت ویروس کرونا وجود دارد و آن را به دنیا مخابره میکنیم پس از کرونا به عنوان یک بحران محسوب میشود و تازه باید جواب گردشگران را بدهیم که آیا مشکل هواپیماها یا هتلها و… حل شده است یا نه.