
رشد صنعت گردشگری و توجه به بحران ها
همزمان با رشد صنعت گردشگری در ايران و آسیبپذیر بودن این صنعت در دنیا، اهميت توجه به بحرانهای تهديدكننده و از آن مهمتر، مدیریت بحران در گردشگری نيز آشكار میشود.
روند رو به رشد گردشگری ایران
با تلاشها و برنامه های انجام شده در چند سال گذشته، در حال حاضر آمار گردشگری ایران حکایت از روند رو به رشد دارد، از سویی دیگر با اتخاذ سیاست ها و چشم انداز آینده، گردشگری داخلی ایران نیز رشد شتابانی را در پی داشته است.
آماه بودن در زمان بحران
آنچه در این میان اهمیت دارد این است که همیشه باید برای مواقع بحرانی آماده بود، بحرانها میتوانند در سطوح منطقهای، ملی و یا بینالمللی به وقوع بپیوندند.
از جمله عوامل خطرناک در صنعت گردشگری
اعتراضات داخلی، ناامنی، بمب گذاری، بلایای طبیعی و یا حوادث تروریستی و البته بیماریهای عفونی و واگیردار از جمله سارس، تب برفکی و کرونا که هریک میتواند شوک بزرگی به صنعت گردشگری کشورها وارد کند.
صنعت گردشگری تحت تاثیر کرونا
همیشه مقاصد گردشگری ایران و دنیا متاثر از این حوادث بوده و اصولا گردشگری از خطرات در امان نیست. در حال حاضر وقوع احتمال ابتلای جهان به ویروس کرونا، جنگ و تروریسم تاثیر بسزایی در رشد نزولی صنعت گردشگری داشته است.
تهدید اقتصاد کشور با آسیب به گردشگری
بلایای طبیعی یا حوادث تروریستی نه تنها به زیرساختهای گردشگری آسیب میزند بلکه بنیان تصویر مقصد، آثار اقتصادی، اشتغال و… را مورد تهدید جدی قرار میدهد.
حران گردشگری و پیشامدهای بعد از آن
بحران در صنعت گردشگری در وهله اول تهدیدی برای وزارت میراثفرهنگی، گردشگری و صنایع دستی است، عامل شوک و البته فرصت اندک برای تصمیمگیری برای مقابله با بحران است.
تاکید به پیشگیری از قبل از وقوع
بنابراین در نوشته حاضر سعی براین است که بر پیشگیری قبل از وقوع و برنامه ریزی برای مدیریت بحران تاکید شود، باید قبل از آن که گردشگری گرفتار بحران شود با هوشمندی و کمترین آسیبی از کنار آن رد شد.
مدیریت بحران ها از وقوع بحران بیشتر
با وجود همه نشانهها و ردپاهای پشت سر هم از بحران میبایست نشانههای هشدارهای اولیه دریافت میشد و با ارائه و انجام سیاستهای مدیریت بحران از وقوع بحرانهای بیشتر جلوگیری میشد.
تاثییر بحران بر صنعت گردشگری
از آنجایی که وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، با تاکید بر تاثیرگذاری مستقیم بحرانهای داخلی و خارجی در صنعت گردشگری، میبایست به طور مداوم محیط های درونی و بیرونی خود را، به منظور شناسایی نشانههای بحرانهای احتمالی البته پیش از آنکه برطرف کردن آنها خیلی دیر شود مورد بررسی موشکافانه قرار دهد.
حمایت از صنعت گردشگری وصنایع دستی
ضرب المثل اگر نشکسته درستش نکن، باید جای خود را به این طرز تفکر بسپارد: اگر نشکسته به زودی خواهد شکست، بنابراین، همین حالا درستش کن.از همین امروز مرکز مدیریت بحران در وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی برای حمایت از صنعت رو به رشد گردشگری و صنایع دستی تشکیل شود.
تشکیل و همراهیی نهادها در مقابله با بحران
این مرکز می تواند با همراهی سایر نهادها و انجمن های حرفه ای از جمله جامعه حرفه ای هتلداران، هتل آپارتمان ها، مهمانپذیرها، گردشگری سلامت و… و تشکیل کارگروهی منسجم و قوی از هم اکنون به فکر بحران و راه های مقابل با آن باشد.