گردشگریمیراث فرهنگی

گردشگری ایران تا نمایان‌شدن استخر هخامنشی|مهمترین رویداد حوزه گردشگری

گردشگری

رونمایی از نشان‌دار شدن گردشگری ایران تا نمایان‌شدن استخر هخامنشی

مهمترین رویدادهای حوزه میراث فرهنگی و گردشگری طی هفته گذشته

ایرنا – رونمایی از برند گردشگری ایران تا پدیدار شدن استخر آبی ذوزنقه‌ای شکل وابسته به دوران هخامنشیان، از جمله مهمترین رویدادهای حوزه میراث فرهنگی و گردشگری طی هفته گذشته است.

پیشنهاد تعطیلات زمستانی به دلیل کاهش آلودگی هوا

این هفته به دلیل افزایش شاخص آلودگی هوا، تقریبا تعطیلی بود؛ البته نه برای کارمندان و حتی دانشجویان، بلکه دانش‌آموزان این هفته را در تعطیلی گذراندند. سال‌هاست بسیاری از مسئولان به منظور کاهش آلودگی هوا در شهرهای بزرگ و همچنین کاهش مسافرت‌ها در ایام نوروز پیشنهاد تعطیلات زمستانی را دادند.

افزایش رونق اقتصادی در صورت اجرایی شدن این طرح

بارها وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی اعلام کرده که در صورت اجرایی شدن این طرح مسیرهای جدید گردشگری به نقاط جنوبی و گرمسیر کشور تعریف می‌شود که همین امر باعث رونق اقتصادی و فعال شدن مشاغل خانگی آن‌ها خواهد شد.

تعطیلات زمستانه و افزایش گردشگری در خلیج فارس

این وزارتخانه طی پژوهش‌هایی که صورت داده اعلام کرده شهرهای نوار شمالی خلیج فارس از بوشهر و بندرعباس تا چابهار و ایرانشهر در تعطیلات زمستانی می‌توانند به اندازه طول یک سال پذیرای گردشگران داخلی باشند که این موضوع فصل جدیدی را در حوزه گردشگری خلیج فارس رقم خواهد زد. قطعا ورود گردشگر به این مناطق علاوه بر رونق گردشگری به کاهش حجم مسافرت‌ها در ایام نوروز نیز کمک می‌کند.

رونمایی از برند گردشگری در دهه فجر

علی اصغر مونسان وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و تفریحی در سفرش در هفته جاری به بوشهر گفت: در دهه فجر امسال برند ملی گردشگری کشور را رونمایی می‌کنیم که همه این موضوعات به رشد گردشگری و توسعه صنعت گردشگری در کشور کمک می‌کند.

برند گردشگری چیست؟

برند یک کشور، در واقع بیان‌کننده ویژگی‌های آن کشور و در جهت افزایش شهرت و ترویج آن ویژگی‌ها است. نام و نشان برند یک کشور، بر تصویرسازی آن کشور در جامعه جهانی تأثیر به‌سزایی دارد ولی خود می‌تواند سرچشمه‌گرفته از تصویر آن کشور باشد.

هویت یک کشور از دید توریست گردشگری

این تصویر می‌تواند هم ساختگی باشد و هم براساس واقعیت و هم ترکیبی از این دو.  در هر حال، تصویری که یک کشور ارادی یا غیرارادی از خود نشان می‌دهد، هویت اصلی آن کشور در دید گردشگر خواهد بود.

رشد و توسعه گردشگری با وجود برند آن کشور

برند یک کشور از این جهت که باعث ایجاد تفاوت (تمایزسازی) می‌شود در تصمیم خرید گردشگران و مسافران تأثیر بسیار زیادی دارد و این تأثیر از یک جهت می‌تواند منطقی باشد و از یک جهت احساسی؛ و معنای همه این موارد، رشد و توسعه صنعت گردشگری آن کشور است.

لوگو و نماد به عنوان برند ملی گردشگری

ولی تیموری معاون گردشگری میراث فرهنگی، صنایع دستی گردشگری  توضیح داده بود: که از ۲۰ سال گذشته کوشش شده است تا یک شعار و یک لوگو و نماد به عنوان برند ملی گردشگری ایران طراحی و انتخاب شود و در این زمینه فراخوان های بسیاری نیز برای رسیدن به طرح مورد نظر اعلام شده که تاکنون نتیجه دلخواه به دست نیامده است.

پروژه برند ملی گردشگری در نمایشگاه های خارجی و بین المللی

تیموری یادآور شد که پروژه برند ملی گردشگری به دنبال ایجاد مناطق تفریحی فاخر و ممتاز است. در حال حاضر شرکت در نمایشگاه های خارجی و بین المللی بدون برنامه برای توسعه برند انجام می شود و این موضوع سبب هدر رفتن سرمایه می شود.

حفظ هزینه های کشور در پی برند ملی

تیموری توضیح داد که با اجرای پروژه برند ملی این هزینه ها به سرمایه گذاری تبدیل می شود. به این شکل می توان گفت که این پروژه نوعی سرمایه گذاری برای حفظ هزینه های کشور است.

گردشگری یک اقتصاد نو ظهور در ایران

علی‌اصغر مونسان وزیر میراث فرهنگی، همچنین در نشست هم‌اندیشی با تعدادی از سفرا و سرکنسول‌های کشورمان، تصریح کرد: در آینده نه‌چندان دور، گردشگری یک اقتصاد نوظهور در کشور ما خواهد بود چرا که ظرفیت‌های بسیار خوبی در کشور در این حوزه وجود دارد، در حال حاضر ۲۴ اثر ثبت جهانی و بیش از هزاران اثر ثبت ملی داریم که در کنار آداب و رسوم زیبای مردم و نیز طبیعت بکر و مناطق زیبا و جذاب در کشورمان، به‌طور حتم در سال‌های آینده شاهد رونق گردشگری خواهیم بود؛ کما این‌که در حال حاضر نیز در برخی از کشورها گردشگری یک راه میان‌بر در اقتصاد و توسعه آن کشور است.

 استخر هخامنشیان در پاسارگاد دیده شد

افشین ابراهیمی مدیر پایگاه میراث جهانی پاسارگاد استان فارس به ایرنا، گفت: براساس نقشه‌های مغناطیسی تهیه شده در بخش جنوب شرقی باغ شاهی مجموعه جهانی پاسارگاد، استخر آبی ذوزنقه‌ای شکل متعلق به دوران هخامنشیان مشاهده شده است.

پنجمین فصل فعالیت های باستانی در این استخر

افشین ابراهیمی افزود: این استخر در پنجمین فصل فعالیت‌های باستان شناسی و علوم باستانی ایران و فرانسه مشاهده شد.

بررسی های بیشتر در این آثار تاریخی

وی با بیان اینکه در این مرحله کاوش در این مجموعه آثار تاریخی تازه فقط شناسایی شده و باید در مراحل بعدی بیشتر مورد بررسی قرار گیرد، گفت: محوطه های تازه شناسایی شده در این مرحله به دلیل در امان ماندن از آسیب و عوامل طبیعی مانند بارندگی با روش های علمی پر شده است و باید در کاووش های بعدی بیشتر روی آن کار شود.

 

 

برچسب ها
نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 + شش =

دکمه بازگشت به بالا
بستن
بستن